zaterdag 25 oktober 2014

Week 7 (extra): Even drie vooroordelen de wereld uit helpen...

Hallo allemaal!

Een klein extraatje van mij. Niet om in te halen dat ik vorige week niet geblogd heb, maar wel omdat ik iets heel belangrijks te vertellen heb.

Vanmiddag mocht ik weer met vrouwtje mee naar de winkels. Ik vind dat heel leuk, omdat ik dan aan mensen kan laten zien hoe goed ik al kan luisteren.
Maar me volledig focussen en me niet laten afleiden vind ik heel lastig, want ik hoor, zie, voel en ruik heel veel interessants om me heen. Al die mensen zijn potentiële aaiers, snap je?
Daarom heeft vrouwtje voor mij dit label gekocht:



De groene kant betekent dus dat je eerst aan vrouwtje moet vragen of je mij mag aaien. Meestal zegt ze dan gewoon ja, hoor, dus vraag maar gerust, maar op die manier houdt vrouwtje de controle en dat vindt ze fijn. 

Vandaag hadden we de rode kant voor. Zoals je kunt zien, staat daarop dat je mij niet mag aaien. Dit mag niet, omdat we op zo'n moment aan het trainen zijn en ik moet leren om op vrouwtje te blijven letten. Mensen zijn al zo'n grote afleiding, laat staan als ze me gaan lopen roepen en aaien! 

Vanmiddag kwamen we bij de winkels meteen al drie van de meest voorkomende vooroordelen tegen. Geen van drieën zijn ze waar. Ik heb ze even voor jullie op een rijtje gezet en uiteraard meteen ontkracht: 
  • 'Aai die hond maar niet, die is vals!' (moeder tegen haar 3-jarig dochtertje) 
Niet waar! Niet alle honden die niet geaaid mogen worden zijn vals. Kom nou, zeg, ik zal toch zeker nooit iemand bijten?! Misschien zijn sommige honden die dit label dragen wel een beetje vals of bangig of zoiets, maar dat is lang niet altijd zo. Het is dus ook niet goed om je kind al op jonge leeftijd zoiets onzinnigs wijs te maken. In mijn geval betekent het dat ik in opleiding ben om een heel goed hulpje van vrouwtje te worden, en dat je mij daarbij kunt helpen door me niet af te leiden als ik dit label draag. 
  • 'Ja, maar ík mag toch zeker wel even aaien, ze is zo schattig!' (man tegen vrouwtje) 
Niet waar! Er staat niet voor niks 'liever niet aaien'. Vrouwtje heeft mij uitgelegd dat dat óók in het Nederlands gewoon betekent dat je mij niet mag aaien. Kijk, dat ik zo schattig ben is natuurlijk een groot compliment waar ik echt blij van word, maar ook al vind je mij schattig, aai me niet. Op dat moment sta je namelijk onze training in de weg. En dat wil je toch zeker niet...? 
  • 'Je maakt dat beestje asociaal door hem weg te houden bij mensen.' (vrouw die blijkbaar niet wist dat ik geen hem maar een haar ben, tegen vrouwtje) 
Niet waar! Dat ik zo nu en dan in training ben en moet leren op vrouwtje te blijven letten, wil niet zeggen dat ik nooit geaaid mag worden en nooit eens lekker bij iemand op schoot mag kroelen. Als je mijn blog bijhoudt, weet je dat ik wel degelijk sociaal ben. Sterker nog, vrouwtje doet er alles aan om mij zo sociaal mogelijk te maken. Al die nieuwe situaties waaraan ze mij laat wennen, zijn allemaal om te zorgen dat ik een heel sociale hond word. Maar daarnaast moet ik er ook aan wennen dat ik soms vrouwtje belangrijker moet vinden dan kriebeltjes van vreemden... 

O ja, en nog even een p.s. voor vrouwtje: 
Als je mijn lekkere beloninkjes in het vervolg iets kleiner maakt, heb ik niet halverwege het winkelen al genoeg en luister ik dus langer. Want als ik geen lekkertjes krijg, luister ik gewoon minder. Tsja, voor wat, hoort wat, toch? ;-) 

Extra lief, sociaal pootje van Happy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten